بزرگترین کتابفروشی اینترنت افقهای فکر را می گستراند


amazon

 دشوار می توان در نبوغ جف بزوس شک کرد. با نزدیک شدن دهمین سالگرد تاسیس سایت Amazon.com بنیانگذار این شرکت، دنیای خرده فروشی ای را بررسی می کند که وی زیرورو کرده است.تا پیش از آمدن جف بزوس، کتابفروشی ها از آجر و ملات بودند. اکنون آنها روی صفحه رایانه من و شما هستند و با چند کلیک ماوس می توان کتاب یا یکی از بسیار اجناسی را خرید که در این وب سایت فروخته می شود.
سود اینترنتی
اما آیا ایده ای درخشان به کسب و کاری با برکت می انجامد؟به خاطر دارید که میزان سوخت و ساز یکی از آن اصطلاحات خاص دهه ۱۹۹۰ به مفهوم سرعت بلعیده شدن پول بود. در خلال رونق شرکتهای اینترنتی گاه گمان می رفت که هر چقدر میزان سوخت و ساز بیشتر باشد، شرکت عملکرد بهتری دارد.اواخر دهه ۱۹۹۰ درآمد سایت آمازون حدود یک و نیم میلیارد دلار بود ولی همچنان ضرر می داد. همچنین این شرکت سالی قریب به یک میلیارد دلار قرض می گرفت تا ورشکست نشود.اما حالا سایت آمازون توفان را پشت سر گذاشته و اگرچه به آبهای آرام و آبراه های آسان نرسیده و همچنان در دریاهای دشوار تجاری حرکت می کند، ولی دستکم با خیالی آسوده فعالیت می کند و پیوسته به پیش می رود.امسال ارزش سهام آمازون افت کرده و اصلا با اوج خود در آن سالهای حبابی قابل قیاس نیست، اما این شرکت اکنون مرتب سود می برد. هدف آقای بزوس این بود که سایت آمازون را به بزرگترین فروشگاه خرده فروشی لوازم الکترونیکی تبدیل کند. شعار شرکتش نیز این بود: "تند بزرگ شو!"بعد از گذشت ده سال، وی شرکتی ایجاد کرده که بزرگترین فروشگاه اینترنت است، هرچند که گستردگی و سوددهی سوپرمارکتهای بزرگ را ندارد.
پنجاه میلیون مشتری
سال گذشته فروش آمازون حدود هفت میلیارد دلار، بیش از تمام فروشگاه های اینترنتی بود. شرکت رایانه سازی "دل" فقط سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار کالا فروخت.فقط eBay با فروش ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری بزرگتر از آمازون بود، اما eBay تنها در نقش واسطه برای سایر فروشندگان عمل می کند.اما تحلیلگران وال استریت از استراتژی آقای بزوس کاملا راضی نیستند. برخی معتقدند که شاید رشد آهسته تر در برخی زمینه ها در دراز مدت سودمندتر باشد.سال گذشته یکی از تحلیلگران بانک آمریکا این سوال را مطرح کرد که شاید بهتر باشد آمازون اقلام کمتری را بفروشد و فروش خود را به اجناسی محدود کند که سود بیشتری به ارمغان می آورند.دیدگاه مخالف این است که ایجاد وفاداری میان مشتریان (آمازون ۵۰ میلیون مشتری دارد) وقت می برد و منوط به این است که مردم با علم به این که هرچیزی بخواهند در آمازون هست، به طور خودکار به این سایت مراجعه کنند.اگر مردم نتوانند کتابی را در آمازون بیابند، آنها دیگر مکررا به این سایت نخواهند آمد.
سبک بزوس
واقعا نمی توان استراتژی آقای بزوس را از سبک وی متمایز دانست. تمام آن اشتهار طلبی اواخر دهه ۱۹۹۰ به ثمر نشسته است. وی شخصیتی بردبار و سرشار از شور و شوق دارد و این وجهه، برازنده شرکت آمازون است.
آقای بزوس همواره معتقد بوده که فراز و فرودهای بازار سهام نمی تواند شرکتش را پیش براند. از همین رو، سایت آمازون بر رشد دراز مدت تاکید دارد و این بدین مفهوم است که صرف نظر از هزینه آن، باید مشتری را بر تخت سلطنت نشاند.چند نوآوری ناب در آمازون صورت گرفته، از جمله نرم افزاری که جزییات شما را به خاطر می سپارد و "چرخ دستی خرید" مشتری را سریع و آسان به پای صندوق می برد.خرید کتاب زحمتی ندارد زیرا سایت آمازون آدرس پستی و جزییات کارت اعتباری خریدار را به خاطر می سپارد. همچنین از علایق وی آگاه می شود تا مرتبا کتابهایی را پیشنهاد کند که ممکن است بر اساس خریدهای پیشین مورد پسند قرار گیرد.
محصولات جدید
آمازون مرتبا اجناس تازه ای ارایه می دهد و کسب و کارش را می گستراند. مثلا این شرکت به دنبال راهکاری است تا بتوان کتابها را بنا به تقاضای مشتریان چاپ کرد. این شرکت همچنین به سایر فروشندگان اجازه می دهد تا از وب سایتش برای عرضه محصولات خود استفاده کنند.وب سایت آمازون جالب و غریب است و خوانندگان، کتابها را نقد و توصیه می کنند. اما این کسب و کار دشواری است که هزینه های آن بالا می رود و موفقیت در بازاری که ورود به آن نسبتا آسان است، رقیب می تراشد.علاوه بر اینها، برای فروش کتاب یا سایر اجناس در اینترنت باید تخفیف کلانی داد، برای همین سود، اندک است.هفته آینده، سایت آمازون دهمین سالگرد تاسیس خود را با برنامه ای موسوم به "نمایش سپاسگذاری" جشن می گیرد. سپاسگذاری از آمازون نیز لازم است.کتابفروشی های اینترنتی، مطالعه را دگرگون کرده و این امکان را فراهم آورده اند که کتاب بیشتر در دسترس عموم قرار گیرد و در نتیجه افقهای فکری گسترش یابد. اما آیا این راهی برای کسب پول کلان است؟ این مساله دیگری است.
نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 24 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 04:48 ق.ظ

سایتت حرفه ای هاست خودتم حرف نداری

نگار جمعه 24 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 04:49 ق.ظ

سایتت مثل حرفه ایهاست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد