هفت میلیون نفر کاربر فعال اینترنت در کشور وجود دارد که این میزان 2 برابر تیراژ مجموع مطبوعات کشور، کتابها و سایر گزارشهای منتشر شده میباشد. به گزارش ایسنا از ستاد اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، «محمد رضا فاضلی» پژوهشگر با بیان این مطلب در میزگرد گروه پژوهشی «فناوری اطلاعات با رویکرد اجتماعی»، نقش اینترنت و محصولات فناوری نوین اطلاعات را در میان رسانههای کشور روزافزونتر خواند و بررسی ابعاد فرهنگی - اجتماعی این محصولات را یکی از مهمترین دستورات کار گروه عنوان کرد. وی افزود: رشد بالا و مخاطبان وسیعی که در حوزه اینترنت هستند بررسی ابعاد گوناگون در مورد آن را اجتنابناپذیر ساخته و باعث به وجود آمدن پژوهشهای متعددی در این زمینه شده است. فاضلی، ادامه داد: «اینترنت» ابعاد اجتماعی متفاوتی دارد و ما را با بازتولید هویتهای مختلف مواجه میسازد. به گفتهی وی «اینترنت» به عنوان یکی از صورتهای محصولات فرهنگی دارای اهمیت اجتماعی بسیار است و با توجه به استفادهی بالای کاربران از اینترنت، در میان رفتارهای فراغتی جایگاه بسیار ویژهای دارد. در ادامه میزگرد، پژوهش «جهان فرهنگی کاربران ایرانی اورکات» بررسی شد که بر اساس یافتههای آن «اورکات» گستردهترین شبکه از لحاظ دوستیابی است و ایرانیان مقام سوم در این شبکه را بعد از آمریکا و برزیل دارند. همچنین در این شبکه تعداد زنان از مردان بیشتر است، 64 درصد افراد مجردند و بیشتر اعضا سنینی بین 25-19 سال را تشکیل میدهند. دکتر مسعود کوثری، مجری طرح یادشده میانگین اجتماعات در شبکه «اورکات» را 50-40 اجتماع، عنوان کرد و گفت: از لحاظ گرایشهای سیاسی، غیرسیاسیها بیشترند و پس از آن گرایشهای «خیلی اقتدارگرا»، «لیبرال چپ و راست» و «محافظه کار» قرار دارد. به گفتهی وی 87 درصد با انگیزه دوستیابی، 33 درصد با انگیزه کار و شغل و 17 درصد با انگیزه قرار ملاقات وارد این شبکه شدهاند. کوثری، تعداد کاربران در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان را بیشتر از سایر شهرها دانست و افزود: 80 درصد افراد به موسیقی سنتی، 20 درصد موسیقی پاپ، 60 درصد به هنرپیشگان مرد، 20 درصد به هنرپیشگان زن و 20 درصد به ترکیبی از این دو علاقمندند. این پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران، فیلمهای هالیوودی را فیلمهای محبوب اعضاء شبکه «اورکات» ذکر کرد و گفت: چهار شخصیت «آلبرت انیشتین»، «دکتر علی شریعتی»، «الهی قمشهای» و «مصدق» بیشترین محبوبیت و شهرت را دارند. دکتر کوثری «اورکات» را یک شبکهی دوستیابی و یک دوستیابی شبکهای دانست و بیان داشت: اینترنت و رسانههای نوین امکان یک نوع مقاومت نشانه شناختی به کاربر میدهد و در مقابل فرهنگ رسمی، یک امتزاج فرهنگی ایجاد و به شکلگیری هویتهای جدید کمک میکنند. وی به روند جهانی شدن در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: ما به عصر اطلاعات پسا صنعتی وارد شده و از نظمهای ژئوپولتیکی عبور کردهایم. مجری طرح «جهان فرهنگی کاربران ایرانی در اورکات» اهداف ورود افراد به فضاهای مجازی را ایجاد ارتباطات، تحصیل، تفریح و سرگرمی، تسهیل امور تجارت و رایگیری دانست و ادامه داد: اینترنت به عنوان یک عرصه عمومی نوین بیشتر از سایر رسانهها، تعاملی و دو طرفه است و افراد تنها مخاطب نیستند بلکه تولید کننده نیز هستند و از آزادی بسیار برخودارند
چه جالب..!!
سلام هادی جان٬خیلی متن قشنگی نوشته بودی موفق باشی به وبلاگ منم سر بزن خوشحال میشم دوستم