چند ابزار برای بهبود وبلاگتان

 

جالب دانستم در این مقاله با معرفی چند ابزار، به نوبه خود، مقداری به کیفیت کار این وبلاگستان فارسی بیافزایم. البته بعضی از موارد زیر ابزار نمی باشند ولی چون در کشور ما تعداد زیادی از بلاگرها از این ابزارآلات مطٌلع نیستند، به معرفی کوتاه تعدادی از آنان می پردازم.

 

*  Blogrollin

 احتمالا بیشر مخاطبان با این برنامه آشنا می باشند و شاید بتوان گفت که از مشهورترین ابزارها می باشد. این ابزار، وسیله ای برای ساخت فهرستی از آدرس سایتها و وبلاگهای دوستان خود می باشد .(لینکدونی)  شما می توانید با تنظیم آن، آدرس وبلاگ دوستان خود را به صورت مُدلدار (شکلی) اتوماتیک بچینید. سپس پس از تنظیمات به شما بر اساس سیستمتان کدی مثل جاوا اسکریپت می دهد و شما با قرار دادن کد، این سیستم را در وبلاگ خود ایجاد می کنید از دیگر امکانات جالب آن، قابلیٌت چیدن آدرس ها به ترتیب بروز رسانی می باشد  که امروزه در میان وبلاگ نویسان مخاطب زیادی پیدا کرده است. اخیرا برای این ابزار مشکلاتی در ایران پیش آمده که می توانید با رجوع به این آدرس آن ها را رفع کنید.

آدرس وب سایت:[http://www.blogrolling.com] - (آدرس)

 

* MyBlogLog

 این سایت امکاناتی را برای شما ایجاد می کند که می توانید  از آمار تعداد دفعات کلیک لینک های موجود در وبلاگ خود مطلع شوید. خوبی این ابزار این می باشد که خودش بر اساس تاریخ، لینک ها را طبقه بندی می کند و شما را از رتبه لینکها مطلع می کند. شما بر اساس این آمار می توانید بفهمید که مخاطبانتان به چه مطالبی علاقه بیشتری دارند و در آینده از آن مطالب بیشتر استفاده کنید. این برنامه در وبلاگستان فارسی استفاده می شود ولی تعداد استفاده کنندگان آن زیاد نمی باشد (شاید از جاهای دیگر استفاده می کنند، اللهُ عَلم). برای شروع و استفاده از این سایت ابتدا به آدرس زیر روید و یک اکانت باز کنید و کارها را انجام دهید و کدی را که به شما می دهد در وبلاگ/وبسایت خود قرار دهید. این نکته حائز اهمیت است که هیچ چیزی در وبلاگ شما نمایان نمی شود و شما با روجوع به سایت زیر می توانید از آمار خود مطلع شوید. برای اطلاعاتی دیگر به اینجا رجوع کنید.

آدرس وب سایت:[http://www.mybloglog.com] - (آدرس)

 

*Flickr

سایتی می باشد که امکان درست کردن یک فوتوبلاگ را برای شما ایجاد می کند.. فوتوبلاگ به وبلاگی گفته می شود که به جای متن، عکس با یک زیرنوشت کوتاه در آن می توان پست کرد و آن را یک صفحه شخصی کرد. البته این سایت امکانات بسیار زیادی اعم از رایگان و غیر رایگان دارد. همه شما با سایتهایی مثل اورکات و های فافیو و ... آشنا می باشید، این سایت دقیقا چنین امکاناتی را نیز در اختیار شما قرار می دهد. امروزه فلیکر در میان وبلاگ نویسان ایران و غیر ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار شده است. تا جایی که مبتکر وبلاگ، خانم Meg Hourihan نیز از این امکانات استفاده می کنند(آدرس). برای ایجاد این ابزار در وبلاگ خود ابتدا به این آدرس زیر رفته و اکانت درست کنید و بعد از کلی مکافات یک فوتوبلاگ برای خود ایجاد کنید. خوبی این سایت این می باشد که کدی را به شما می دهد که به وسیله آن می توانید گزیده ای از عکسها را در وبلاگ خود قرار دهید. این وب سایت در ارتباط با کمپانی یاهو می باشد و در ماه گذشته از سرور خود در کانادا به آمریکا کوچ کرده است و سیستم های خود را دوچندان قوی تر کرده است. البته نمی دانم چرا بعد از این همه وقت فعالیت، هنوز ورژن خود را بتا معرفی می کنند.

آدرس وب سایت:[http://www.flickr.com] - (آدرس)

 

* Daypop

 این سایت با گشت و گذار در وبلاگ ها داغ ترین موضوعات را در جامعه وبلاگ نویسان در اختیار شما قرار می دهد. 40 لینک برتر Daypop لیستی از لینک ها می باشد که معروف ترین و پر مخاطب ترین نسبت به دیگران بوده اند. با چک کردن اینجا می توانید به جدیدترین موضوعات خبری و داغ ترینشان دسترسی پیدا کنید. اینجا (به گفته خودشان) نشان دهده حوادث اخیر و مورد علاقه است که نمی توان آنها را به لینک کشید. اگر دوست دارید با تمام وبلاگ نویسان جهان ارتباط برقرار کنید، به اینجا بروید و سخن خود را پست کنید. متاسفانه این برنامه در میان جمع جوانان ایران زمین طرفدار ندارد.

آدرس وب سایت:[ http://www.daypop.com] - (آدرس)

 

* Blogdex    (سایتی مناسب برای روزنامه نگاران بی مطلب)

  بلاگ دِکس یک پروژه تحقیقاتی در MIT Media Laboratory می باشد که گشت و گذار در اطلاعات پخش و پلا در جامعه وبلاگ نویسی می کند. نظریه این پروژه خیلی شبیه به یک بیماری (طبق سخنان خودشان) است، که همه گیر و گسترده می شود. هدف این سایت جستجو کردن در میان اطلاعات موجود در وبلاگها و روابط آنها با هم می باشد تا اطلاعاتی کامل جمع بندی شود. بلاگ دکس از لینک های مرتبط بین نویسندگان وبلاگ ها مانند یک وکیل استفاده می کند و اطلاعات آنها را جمع بندی می کند. معمولاً وبلاگ نویسان در مورد مطلبی که می نوبسند چندین لینک مرتبط با آن هم درج می کنند و این خود باعث می شود تا آنها از یک وبلاگ به وبلاگ دیگری بروند و یک اطلاعات کلی و کامل بدست آورند.  بلاگ دکس در وبلاگها جستجو می کند و آنها را بایگانی می کند و هنگامی که از آپدیت شدن وبلاگی با خبر شود سریعا به وبلاگ رفته و لینک ها و مطالب جدید را بر database می افزاید ( البته باید ابتدا وبلاگ خود را برای سایت تعریف کنید).  بلاگ دکس سعی بر آن دارد تا کار سایت هایی مانند Technorati یا Popdex یا Daypop را نیز انجام دهد. آنها از طراحی های گوگل استفاده می کنند و می خواهند که جای تمام برنامه هایی که کار ترَکینگ دارند را بگیرند و الان حدود دو سال است که فعالیت می کند.

آدرس وب سایت:[ http://www.blogdex.net] - (آدرس)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد