حلبچه ، فاجعه و ظلمی فراموش ناشدنی در حق مردم کرد عراق

در چنین روزی در  سال1366هجری شمسی رژیم بعثی عراق با انفجار چندین بمب شیمیایی در منطقه کرد نشین این کشور ، حلبچه ، فاجعه ای انسانی را در این کشور رقم زد . در این فاجعه دست کم5000 نفر از مردم کرد  کشته و بیش از هفت هزار نفر مجروح شدند . این اقدام وحشیانه در حالی صورت می گرفت که عراق پیشتر پروتکل 1925 ژنو راجع به منع استفاده از سلاحهای سمی ، خفه کننده و ترکیبات میکروبی امضا کرده بود . امضا کنندگان این پروتکل  تاکید کرده بودند :  «استعمال گازهای خفه کننده  و مسموم یا امثال آنها و همچنین هر قسم مایعات و مواد یا عملیات شبیه به آن حقا مورد تنفر افکار دنیای متمدن است . همچنین دول متعهد تقبل می کنند ممنوعیت استفاده از گازهای خفه کننده و مسوم شبیه آن را به موجب این اعلامیه به رسمیت شناخته و همچنین تعهد می نمایند که ممنوعیت مزبور را شامل وسایل جنگ میکروبی نیز دانسته و خود را ملزم به رعایت مدلول مراتب فوق بدانند . » . صدام  در این حمله از سه نوع گاز خردل ، گازهای اعصاب ( تابون ، سارین یا سومان ) و سیانوژن علیه مردم بی دفاع استفاده کرده بود . پنجاه فروند جنگنده عراقی ، هریک چهار بمب شیمیایی را حمل می کردند و در نهایت این منطقه را مورد تهاجم سنگین خود قرار دادند .

 

لینک های مربوط :

روز داوری   وقایع‌نگاری کوتاه از یک فاجعه‌ی از پیش تعیین شده

صحنه دلخراشی از تروریسم دولتی در حلبچه یکی از تصاویری که جنجال بسیاری به پا کرد

حلبچه آرام بخواب. صدام‌ها بیدارند

گورستان قربانیان حمله شیمیایی در شهر حلبچه

حلبچه شهرمرده

چهارشنبه سوری

 

بازم همه یه چهارشنبه سوری دیگه و کلی اتفاقات دیگه ، الان تقریبا چند ساله که دیگه مثل قدیما تو این مراسم شرکت نمی کنم . یا درست تر بگم بعد از آخرین بار که توسط دوستان نیروهای انتظامی بازداشت شدم دیگه مثل سابق خودمو واسه چهارشنبه سوری هلاک نمی کنم . چه بلاها که سر من تو این چهارشنبه سوری ها نیومده ، یک مورد آتش گرفت و چند مورد مجروح شدن ثمره این مراسم ملی برای من بوده .

اخه یه جورای ما خیلی وحشی بازی در میاریم و اصلا کارامون به آدمیزاد شبیه نیست . به طور مثال هر سال ما چهار تا تایر کامیون به همراه چند ین تایر خودروهای دیگه و دهها فقره درخت و جعبه رو یه جا جمع می کنیم و آتیش میزنیم چنان آتیشی میشه که ارتفاع شعله های آتیش به اندازه این تیر های برق میرسه ( این مراسم تو یه جای غیر مسکونی برگزار میشه ) . بعد هم هرکی هنر خودشو نشون میده ، مثلا چند سال پیش یکی از بچه ها گلوله جنگی آورده بود و تو اتیش انداخت ، ما هم از ترس جانمون همه هر جای یه سوراخی پیدا کردیم قایم شدیم تا گلوله ها منفجر بشه ، با این شانسی که من دارم اگه اونجا وامیستادم  حتما یکی از گلوله ها تو بدن ما جا خوش می کرد .

ولی امسال پلیس حسابی حامون گرفت امروز با یدونه کامیون اومدن همه مهمات و تایرهای رو که واسه مراسم جمع کرده بودیم برداشتن بردن ، عجیب ضد حالی بود . حالا باید مثل بچه سوسولها باید بیایم با سیگارت بازی کنیم یا اینکه فشفشه دستمون بگیریم . ما کل عقده و انرزی درون خفته خودمون تو این روز خالی می کردیم حالا با این کارشون حتما عقده ای میشم و دیگه نمیتونیم دکتر مهندس بشیم .

یه چیز جالبی که در مورد چهارشنبه سوری هست اینه که سال پیش کلا سه نفر تو این مراسم مردن (به نقل از رئیس اورژانس کشور) و صدا سیما اینقدر داد هوار راه انداخته در حالی که هر روز تو جاده های ایران 60 نفر در اثر تصادف میمیرن و در سال میشه بیشتر از 20000 نفر ، حالا شما قضاوت بکنید کدومشون مهمتره و توجه بیشتری میخواد  . امسال مثل نقل نبات هرجای شهر که میبینی مامور پخش کردن .  

تخت جمشید

پارسه یا تخت جمشید نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که در روزگار باستان پایتخت شاهنشاهی ایران بوده است. تخت جمشید محل برگذاری آیین های بهاری هخامنشیان بوده است. اسکندر مقدونی سردار یونانی به ایران حمله کرد و این مکان را به آتش کشید. امّا ویرانه‌های این مکان هنوز هم در نزدیکی شیراز مرکز استان فارس برپا است. این مکان هم‌اکنون از مکان‌های باستانی ایران است. تخت جمشید نامی است که ایرانیان آن چه را که یونانیان پِرسپولیس یا پارسه خوانده اند، می نامند. واژه پرسپولیس نامی است یونانی که از این زبان به دیگر زبان‌های اروپایی راه یافته است.بخش نخست این نام «پرسِ» معنای پارس و «پول+یس» به معنای شهر و بر روی هم این نام معنای شهرِ پارس را می دهد یا همان پارسه. مردم محلی این مکان را جایگاه تاجگذاری پادشاه باستانی جمشید پیشدادی می دانسته‌اند و از این رو به این نام معروف شده است.

بر فراز تپه‌ سنگی‌ کوه‌ رحمت‌ در جلگه‌ مرودشت‌، ویرانه‌های ‌بجامانده‌ از کاخ‌ تخت‌ جمشید نمایان‌ است‌. کاخ‌های‌ بزرگ‌ تخت‌ جمشید از زمان‌ داریوش‌ اول‌ (۵۲۱ پیش‌ از میلاد) تا صد و پنجاه‌ سال‌ بعد از وی‌ بنا شده‌اند. راه‌ ورود صفه‌، پلکان‌های‌ دو طرفه‌ است‌ که‌ از هر طرف‌ ۱۱۰ پله‌ پهن‌ و کوتاه‌ دارند. بالای‌ پلکان‌ها، بنای‌ ورودی‌ تخت‌ جمشید قرار گرفته‌ که‌ ساختمان‌ عظیم‌ «دروازه‌ بزرگ‌» بادو گاو بالدار سنگی‌ با سر انسانی‌ روی‌ آن‌ حجاری‌ شده‌ است‌. غیر از دروازه‌ ورودی‌، دو دروازه‌ خروجی‌ یکی‌ رو به‌ جنوب‌ و دیگری‌ رو به‌ شرق‌ قرار دارند و دروازه جنوبی‌ به‌ کاخ‌ آپادانا]]، یا کاخ‌ بزرگ‌ بار، راه‌ دارد. وسعت‌ کاخ‌ تخت‌ جمشید ۱۲۵ هزار متر مربع‌ است و از بخش‌های‌ مهم‌ زیر تشکیل‌ یافته‌ است‌:

 

کاخ‌های‌ رسمی‌ و تشریفاتی‌ تخت جمشید (کاخ دروازه ملل)

سرای‌ نشیمن‌ و کاخ‌های‌ کوچک‌ اختصاصی‌

خزانه‌ شاهی‌

دژ و باروی‌ حفاظتی‌

در تخت‌ جمشید کاخ‌ها و بناهای‌ معروفی‌ احداث‌ شده‌اند که‌ عبارتند از:

کاخ‌ کوچک‌ یا دروازه‌ ملل‌

کاخ‌ بار آپادانا

کاخ‌ داریوش‌ از نخستین‌ کاخ‌هایی‌ است‌ که‌ روی‌ صخره‌ تخت‌ جمشید بنا گردیده‌ و که‌ به‌ آن‌ کاخ‌ «تچر» نیز گفته‌اند.

کاخ‌ یا تالار صد ستون‌

کاخ‌ یا دروازه‌ نیمه‌ تمام‌

خزانه‌ تخت‌ جمشید

کاخ‌ سه‌دری‌ یا تالار شورا

چاه‌ سنگی‌

آرامگاه‌ اردشیر دوم‌ و سوم‌

کاخ‌ خشایارشا‌ معروف‌ به‌ هُدیش

 

سرانجام تخت جمشید

مجموعه‌ کاخ‌های‌ تخت‌ جمشید، در سال‌ ۳۳۰ (پیش‌ از میلاد) به‌ دست‌ اسکندر مقدونی‌ به‌ آتش‌ کشیده‌ شد و تمام‌ بناهای‌ آن‌ به‌ صورت‌ ویرانه‌ در آمد. از بناهای‌ بر جای‌ مانده‌ و نیمه‌ ویرانه‌، بنای‌ مدخل‌ اصلی‌ تخت‌ جمشید می‌باشد که‌ به‌ کاخ‌ آپادانا معروف‌ است‌ و مشتمل‌ بر یک‌ تالار مرکزی‌ با ۳۶ ستون‌ و سه‌ ایوان‌ ۱۲ ستونی‌ درقسمت‌های‌ شمالی‌، جنوبی‌ و شرقی‌ است‌ که‌ ایوان‌های‌ شمالی‌ و شرقی‌ آن‌ بوسیله‌ پلکان‌هایی‌ به‌ حیاط‌های‌ مقابل‌ متصل‌ و مربوط‌ می‌شوند. بلندی‌ صفه‌ در محل‌ کاخ‌ آپادانا ۱۶ متر و بلندی‌ ستون‌های‌ آن‌ ۱۸ متر است‌. این‌مجموعه‌ در فهرست‌ آثار تاریخی‌ ایران‌ و نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ ثبت‌ رسیده‌ است‌.

 

جایگاه کنونی این سازه

در دوره نو و با پیدایش خاندان پهلوی در ایران و نیز بازگشت و پیدایش حس میهن خواهی در میان ایرانیان و ارجگذاری به گذشتگان این سرزمین شهر تخت جمشید اعتبار بسیاری یافت، آنچنان‌که محمدرضاشاه پهلوی جشن‌های پادشاهی خویش را در این سازه کهن انجام می داد. با آغاز رویداد انقلاب اسلامی این سازه را یادگار شاهان خواندند و بسیار مورد بی مهری قرار دادند. ولی امروزه می توان تخت جمشید را نام‌آورترین و دوست‌داشتنی‌ترین سازه در ایران و در میان ایرانیان و همچنین نماد شکوه گذشتگان دانست.

 

لینکهای مربوط :

تصاویر و فیلمهای سه بعدی تخت جمشید

فیلترمون کردن رفت پی کارش

وبلاگم فیلتر شد . حالا به چه دلیل من نمیدونم . اگه کسی میدونه به منم بگه
البته تو همه isp ها اینجوری نیست ولی فعلا تو شهر ما فیلتره.
در ضمن کسی میدونه چطوری میشه به این فیلترینگ اعتراض کرد به منم بگه ( یه سایتی ، شماره ای معرفی کنید )
حالا اوج بدبختی اینجاست که خودم هم نمیتونم ببینم .

پی نوشت : این چه جور فیلتر کردنه تو یه شهر دیده میشه یکی دیگه نه

آمار بازدیدها تقریبا نصف شده

تو isp های پارس آنلاین و داتک و تک تا تا اونجا که من میدونم فیلتر نیست 

صدام و نکاتی جالب پیرامون زندگی او ( قسمت دوم)

 

*پایان جنگ با ایران مقارن با بروز کشمکش با همسایهٔ ثروتمندی به نام کویت بود. صدام بر این باور بود که جنگ او با ایران باعث شده است که کویت از حملهٔ قریب‌الوقوع ایرانیان در امان باشد. او همچنین معتقد بود چون جنگ او با ایران به سود کشورهای حوزهٔ خلیج فارس بوده است، دول عربی باید بخشی از بدهی عراق را ببخشند. صدام با اصرار از کویت خواست که بدهی ۳۰ میلیارد دلاری عراق را که برای جنگ با ایران گرفته شده بود ببخشد، ولی کویتی‌ها زیر بار نرفتند.

 

*ذخایر نفتی کویت نیز خود باعث افزایش تنش در منطقه بود. این ذخایر تقریبا با ذخایر نفت عراق برابر بودند (در حالی که جمعیت کویت تنها ۲ میلیون و جمعیت عراق ۲۵ میلیون نفر بود). عراق و کویت روی هم ۲۰ درصد ذخایر شناخته‌شدهٔ نفت جهان را دارا بودند؛ تنها برای مقایسه ذکر می‌شود که عربستان سعودی دارای ۲۵ درصد ذخایر جهانی نفت است.

 

*صدام در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۶۹ (۲ اوت ۱۹۹۰) به کویت حمله کرد و توانست ظرف 3 ساعت کویتی ها را تسلیم و خاک آن را به عراق ضمیمه کرد

 

*هنگامی که گفتگوها و تهدیدهای پس از جنگ هنوز در جریان بود، صدام توجه مجددی به قضیهٔ فلسطین کرده واعلام کرد که اگر اسرائیل از نوار غربی رود اردن، بلندی‌های جولان و نوار غزه عقب‌نشینی کند او نیز از کویت باز پس می‌نشیند. این پیشنهادِ صدام باعث بروز شکاف بین کشورهای عرب شد و امریکا و کشورهای عرب غربی را در مقابل فلسطینی‌ها قرار داد

 

*صدام ضرب‌العجل شورای امنیت را نپذیرفت. امریکا و متحدانش با پشتیبانی شورای امنیت در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۷۰ (۱۶ ژانویه ۱۹۹۱) حملهٔ هوایی گسترده‌ای را علیه عراق آغاز کردند. اسرائیل نیز توسط موشک‌های عراقی مورد اصابت قرار گرفت ولی از آنجا که نمی‌خواست کشورهای عرب از ائتلاف ضدعراق خارج شوند درصدد انتقام‌جویی برنیامد

 

*پس از اتمام جنگ رابطهٔ بین ایالات متحده و عراق همچنان متشنج ماند. در فروردین ماه سال ۱۳۷۲ (آوریل ۱۹۹۳) سرویس امنیتی عراق تلاش کرد تا جرج اچ دبلیو بوش رئیس‌جمهور سابق امریکا را هنگام دیدار وی از کویت ترور کند اما ماموران امنیتی کویت بمب کار گذاشته شده در ماشین بمب‌گذاری‌شده را خنثی کردند. امریکا در پاسخ به این اقدام در تاریخ ۵ تیر ۱۳۷۲ (۲۶ ژوئن ۱۹۹۳) حمله‌ای موشکی به ساختمان مرکزی اطلاعات عراق در بغداد کرد.

 

*صدام با اصرار زیاد می‌خواست خود را مسلمانی مؤمن نشان دهد تا بتواند نظر گروه‌های دینی محافظه‌کار جامعهٔ عراق را به خود جلب کند. بعضی از عناصر شریعت اسلام به قانون عراق بازگردانده شدند. برای نمونه وی در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱) حکم اعدام همجنس‌بازان، تجاوزگران و فاحشه‌گان را به قوانین عراق بازگرداند و عبارت «الله اکبر» را با دست‌خط خود به پرچم عراق افزود.

 

* تحریم‌های سازمان ملل بعد از حمله عراق به کویت بین ۵۰۰,۰۰۰ تا ۲/۱ میلیون مرگ در پی داشته‌اند. اکثر جان‌باختگان، افراد زیر ۵ سال بوده‌اند

 

زندگی شخصی صدام

صدام سه بار ازدواج کرد. ازدواج اول وی در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۳) با ساجده طلفاح دخترعموی بزرگش که یک معلم بود انجام شد. نتیجهٔ این ازدواج با دختر خیرالله طلفاح، عمو و قائم‌مقام صدام، دو پسر به نام‌های «عدی حسین» و «قصی حسین» و سه دختر به نام‌های «رنا»، «رغد» و «حلا» بود. ساجده در اواخر سال ۱۳۷۵ (اوایل سال ۱۹۹۷) به همراه رنا و رغد به گمان دست داشتن در ترور عدی در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۷۵ (۱۲ دسامبر ۱۹۹۶) در خانه تحت نظر قرار گرفت. این طور گفته می‌شود که ژنرال عدنان خیرالله طلفاح برادر ساجده و دوست ایام کودکی صدام، به دلیل رشد محبوبیت بین مردم کشته شد.

صدام همچنین دو ازدواج دیگر نیز انجام داد: او سمیرا شاه‌بندر را در سال ۱۳۶۵ (۱۹۸۶) و پس از گرفتن طلاق اجباری از شوهرش به عقد خود درآورد. (گفته می‌شود که سمیرا همسر مورد علاقهٔ وی بوده است). همسر سوم وی ندال الحمدانی مدیرکل مرکز تحقیقات انرژی خورشیدی در شورای تحقیقات علمی عراق بود که مانند سمیرا مجبور به ترک شوهرش شده بود. ظاهراً هیچ مسئلهٔ سیاسی پشت دو ازدواج آخر وی وجود نداشته است. صدام از سمیرا دارای یک پسر به نام علی شد

در مردادماه سال ۱۳۷۴ (اوت ۱۹۹۵) رنا و همسرش حسین کامل المجید به همراه رغد و همسرش صدام کامل المجید با فرزندانشان به اردن فرار کردند. اما هنگامی که صدام قول داد در صورت بازگشت هیچ آسیبی به آنها نمی‌رساند به عراق بازگشتند. برادران المجید درست سه روز پس از بازگشت به عراق در بهمن ۱۳۷۵ (فوریه ۱۹۹۶) کشته شدند.حلا، دختر دیگر صدام با جمال مصطفی رئیس دفتر امور طوایف عراق ازدواج کرد. او تا به حال هیچ فعالیت سیاسی نداشته است. پسرعموی دیگر صدام به نام علی حسن المجید که به علی شیمیایی مشهور است به اتهام فرمان استفاده از گاز سمی در سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۸) در بازداشت نیروهای امریکایی است. رنا و رغد در مرداد ۱۳۸۲ (اوت ۲۰۰۳) به همراه تمامی نه فرزندشان به اردن پناهنده شدند. آنها در همین ماه با سی‌ان‌ان و شبکهٔ ماهواره‌ای العربیه مصاحبه کردند. هنگامی که مجری سی‌ان‌ان از رغد دربارهٔ پدرش پرسید او پاسخ داد: "او پدر خیلی خوبی بود. دوست داشتنی بود و قلب بزرگی داشت." مجری از او خواست که اگر بخواهد می‌تواند پیغامی به پدرش بدهد. او نیز گفت: "دوستت دارم و دلم برایت تنگ شده." خواهرش رنا نیز گفت: "او خیلی احساساتی بود و نسبت به همهٔ ما مهربان بود."

 

لینکهای مربوط:

اخبار گوگول درباره صدام حسین

عکس صدام به همراه دخترش، رنا حسین

صدام حسین در ۶۱امین سال تولدش